Często pracownicy nie są świadomi swojego potencjału. W związku z tym rolą dobrego szefa jest, aby identyfikować i wspierać mocne strony pracownika i każdego członka swojego zespołu.
Współpracownicy powinni również znać swoje mocne strony — to pomaga optymalizować procesy pracy i wykorzystywać potencjał każdego z osobna. W jaki sposób menadżer może lepiej zidentyfikować talenty swoich pracowników?
Potencjał pracowników
Wielu pracowników robi wszystko, co w ich mocy, ale często nie są w stanie w pełni wykorzystać swojego potencjału. Wynika to z faktu, że po prostu nie wiedzą, w czym są naprawdę dobrzy,
Menedżerowie muszą zatem nie tylko dostrzegać talenty swoich pracowników, ale również przekonać członków swojego zespołu, że ich cenią i odpowiednio ich motywować.
Motywowanie pracowników – wzmacnianie ich reputacji
Każdy chce być docenianym i czuć się ważnym, dlatego pracownicy czują się szczególnie dobrze tam, gdzie liczy się ich osoba, gdzie są rozpoznawani i gdzie ich słowo ma znaczenie. Każdy, kto czuje się komfortowo, jest gotowy do osiągnięcia najlepszych wyników i odczuwa wysoki poziom motywacji do dalszego wzmacniania swojej reputacji i prezentowania się w jak najlepszym świetle.
Istnieje wiele sposobów na dalszą konsolidację i poprawę pozycji i reputacji pracowników. Na przykład:
– Podkreślanie znaczenie obowiązków zawodowych pracownika
– Wyrażanie radości z jego przynależności do firmy
– Docenianie dobrych wyników pracy
– Powierzanie odpowiedzialnych zadań
– Zaangażowanie w procesy decyzyjne
– Pytanie o radę i informacje techniczne
– Podkreślanie i docenianie mocnych stron pracownika
Odpowiednia motywacja pracowników skutkuje zazwyczaj wysokim wzrostem uczciwości i chęci do działania.
Mocne strony pracownika — potencjał
Kiedy pracownicy opracowują nowe koncepcje i pomysły, szefowie powinni zadać sobie pytanie: Czy talenty osoby są optymalnie wykorzystywane w projekcie? Czy każda osoba wykonuje pracę, która opiera się na ich mocnych stronach? Czy z pracowników wydobywa się to, co najlepsze?
Kiedy liderzy zidentyfikują mocne strony swoich pracowników, każdy członek zespołu powinien również poznać talenty swoich współpracowników. W ten sposób można zoptymalizować przepływy pracy, a pracownicy mogą robić dokładnie to, w czym są najlepsi.
Informacja zwrotna
Bardzo dobrą okazją do lepszego poznania swoich pracowników jest przekazanie im informacji zwrotnej na temat ich wyników. Dotyczy to zarówno dobrych, jak i złych. Istnieje kilka kluczowych rad dotyczących dobrej rozmowy zwrotnej. Obejmuje to najpierw pytanie zainteresowanej osoby, czy w ogóle jest nią zainteresowana. Jeśli tak nie jest, taka rozmowa może go zdemotywować, ponieważ czuje się krytykowany. Ważne jest, aby zawczasu dokładnie przemyśleć to, co chce się powiedzieć i poświęcić odpowiednią ilość czasu na rozmowę.