Franczyza jest w Polsce coraz popularniejszą formą prowadzenia działalności gospodarczej. W dużym skrócie mówiąc polega ona po prostu na nawiązaniu współpracy pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Klasyczna franczyza to nic innego jak prowadzenie biznesy pod szyldem innej marki. Jest to idealna propozycja przede wszystkim dla początkujących przedsiębiorców, którzy chcą nawiązać współpracę z doświadczonym partnerem biznesowym.
Franczyzobiorca co to jest?
Franczyzobiorca to osoba, która prowadzi własną firmę przy współpracy z silnymi markami. Wsparcie dużych firm korporacyjnych jest doskonałą drabiną finansową, dzięki której można zminimalizować ryzyko splajtowania. Doskonałymi przykładami franczyzy są między innymi popularne sieci restauracji typu Da Grasso, czy Biesiadowo. W Polsce najpopularniejszą franczyzą jest Żabka, czyli sieć sklepów, które można spotkać praktycznie w każdym większym mieście. Żabka bez wątpienia jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych brandów w Polsce jeżeli chodzi o segment convenience. Nie można zapominać także o takich światowych markach jak np.: McDonald’s, Carrefour, Intermarché. Warto wspomnieć także o tym, że system franchisingowy może funkcjonować w różnych formach.
Jakie korzyści?
Franczyzobiorcy decydują się na franczyzę ponieważ zapewnia ona wysokie poczucie bezpieczeństwa. Pamiętać należy o tym, że franczyzodawcy dzielą się nie tylko marką, ale również know-how. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że franczyzobiorcy mogą liczyć na fachowe doradztwo i profesjonalne szkolenia, dzięki którym można zdobyć olbrzymią przewagę nad konkurentami. Dla wielu franczyzobiorców bardzo dużym atutem jest również to, że nie trzeba posiadać większych pieniędzy na rozkręcenie biznesu. Znana marka zwiększa wiarygodność, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej jest pozyskać potencjalnych klientów.
Na co należy uważać?
Franczyzobiorcy muszą liczyć się nie tylko z wieloma zaletami, ale również z kilkoma niedogodnościami. Po podpisaniu stosownej umowy należy oczywiście systematycznie wypłacać franczyzodawcy odpowiedni procent od dochodów. Franczyzobiorcy mają także ograniczone pole manewru jeżeli chodzi o swobodę prowadzenia własnego biznesu. Innowacyjne rozwiązania zawsze muszą być zaakceptowane przez właściciela danej marki. Nie można zapominać również o tym, że franczyzobiorcy ponoszą także odpowiedzialność za błędy marki z którą współpracują. Aby uniknąć tych i wielu innych problemów warto nawiązać współpracę z rzetelnymi markami, które długo działają na rynku i mogą pochwalić się dobrą renomą.